گفتگوی اختصاصی با جعفر متقی رییس هیات روستایی و بازهای بومی و محلی

بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌ هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار می باشد و نقش بسزایی در پیشرفت جوامع و تکیه بر حفظ اصالت فرهنگ‌ های بومی و محلی دارند‌.

رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی در گفتگو با خبرنگار هرمزگان ورزشی از دستاوردهای این هیات خبر داد و گفت: از سال ۹۲ تا کنون موفق به افتتاح ۲۷۰ خانه ورزش روستایی در هرمزگان شدیم،در حال حاضر در هیات روستایی و بازی های بومی و محلی بیش از ۱۲۵ نفر داور ، ۱۰۷ مربی کارت دار و ۳ مدرس رسمی فدراسیون فعالیت دارند که نشان از پویایی و استقبال علاقه مندان به بازی های بومی و‌ محلی می باشد‌.

جعفر متقی در ادامه گفت: در اولین دوره لیگ هفت سنگ، ورزشکاران غیرتمند هرمزگان موفق شدند در مرحله اول مسابقات در منطقه ۶ به عنوان تیم دوم به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

او از حضور فعال بانوان در هیات روستایی و بازی های بومی و محلی تشکر کرد و گفت بانوان پر تلاش هرمزگانی موفق شدند در مسابقات جام حرکت و برکت در شهرستان کاشان صاحب عنوان نخست شوند.وی در ادامه دعوت از نسیم خادم به ۴ مرحله از اردوی تیم ملی هفت سنگ خبر داد و گفت وی اولین بانوی هرمزگانی دعوت شده به اردوی تیم ملی در بازی های بومی و‌محلی می باشد.

متقی مهم ترین دستاورد این هیات را ثبت چهار بازی بومی و‌ محلی به نام های درا،رمازا،رحمانیا و هشتا در میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت ثبت این بازیها به همت اسحق برخوردار زاده و کمیته بازی های بومی و‌ محلی انجام شده است.

جعفر متقی از دیگر دستاوردهای این هیات ثبت مسابقات جام خلیج فارس در تقویم فدراسیون نام برد و گفت هر ساله این رقابت ها به میزبانی هرمزگان در یکی از جزایر برگزار می شود.

رییس هیات روستایی و بازی های بومی و محلی از شرکت ۴۰۰ تیم مینی فوتبال در جام پرچم بزرگترین رویداد ورزشی روستاییان کشور خبر داد و گفت این رقابت ها از ۲۷ مرداد ماه همزمان با سراسر کشور آغاز خواهد شد.

وی در ادامه از برنامه ریزی مسابقات بین المللی فوتبالی در جزیره قشم خبر داد و گفت این برنامه ریزی با همت اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون بازیهای بومی و‌ محلی انجام شده است.

او اظهار داشت: تجهیز خانه های ورزش روستایی مناطق کم برخوردار و بهرمندی روستاییان از امکانات ورزشی در اولیت کار این هیات قرار دارد.

متقی در پایان از دکتر مظفر مهری خادمی نسب مدیرکل ورزش و جوانان استان به عنوان حامی همیشگی ورزش روستایی و بازهای بومی و محلی، روسای پرتلاش هیات های شهرستانی و تمامی همکارانش که زحمات زیادی برای اعتلای و پویایی هیات کشیدند و نیز اصحاب رسانه که با انعکاس به موقع فعالیت ها هیات را همراهی کردند تقدیر و تشکر کرد.

خبرنگار: فرزان قاراگزلیان

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hormozganvarzeshi.ir/?p=2510

کامبیز حسین پور

کامبیز حسین پور

من از سال 1370 در مطبوعات استان هرمزگان در حال فعالیت هستم.

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: